2006-09-05
 
getting things done
HELSINKI - Maandag.

Ik heb het weer behoorlijk druk - de onophoudelijke stroom e-mails, telefoontjes, vragen en vergaderingen. Niets onverwachts, natuurlijk. Maar ik probeer een beetje time management toe te passen om de stroom te kanaliseren. Ik schijn de laatste te zijn die Getting Things Done ("GTD") ontdekt; ik heb het gelijknamige boek van David Allen gelezen, dat een methode beschrijft om tijd effectief te besteden.

Volgens de methode wordt veel tijd verspild met het kiezen wat de 'next action' is, en aan het zich zorgen maken dat men iets vergeet. Door de taken te verdelen in verschillende lijsten van (a) direct uitvoerbare zaken, (b) en dingen voor later, schijnt men zeer efficiënt te worden.

Een ruwe weergave van de methode is als volgt:

De schrijver schijnt nogal verzot op pre-elektronische hulpmiddelen om een en ander vorm te geven (dossierkasten enzo). Maar er zijn ook geautomatiseerde oplossingen, zoals met GMail en emacs. Ik zal de methode de komende tijd eens proberen, en als ik daardoor werkelijk zo efficiënt wordt, heb ik vast tijd om over mijn ervaringen te schrijven :-)

0 Reacties:

Een reactie plaatsen


Emacs, the UberEditor Powered by Blogger