2005-12-28

backpacking revisited
HELSINKI - Kerst is voorbij; terug uit Berlijn. Kerst was zeer geslaagd, met veel gezelligheid, cadeaus en met veel teveel eten.

Vrijdagmiddag verliet ik Nokia een beetje vroeger. Ik moest mijn kerstcadeautjes nog kopen. Hoewel men in Duitsland wel bekend is met St. Nicolaas, is kerstmis toch de tijd om elkaar cadeaus te geven. Drie cadeaus moest ik kopen - voor Ann-Christin, haar moeder en haar broer. wat een stress om wat leuks te vinden in Helsinki. Men zegt vaak dat het om de moeite gaat die iemand doet om cadeaus te kopen... Na drie frustrerende uren was ik slechts voor 2/3 geslaagd. Maar goed, ik hoopte de volgende dag nog wat tijd te hebben in Berlijn.

Ik ging met een omweg naar Berlijn. Via Tallinn, de hoofdstad van Estland, die een veerboottocht van ongeveer 1:40 uur verwijderd ligt van Helsinki. Toen de boot de Finse haven verliet, kwam ik eindelijk een beetje tot rust. Na alle stress hoefde ik nu alleen nog maar wat naar buiten te kijken, muziek te luisteren en wat bier te drinken - ontspannen. Om half tien kwam ik aan, en liep van de haven ('sadam') naar het fraaie historische stadcentrum. Mijn bagage sleepte ik mee in mijn trouwe rugzak. En terwijl ik daar zo liep, kwamen de gedachten weer naar boven, herinneringen aan soortgelijke wandelingen in verre streken. Azië, Australië. Zonder plan, maar altijd vol vertrouwen dat het wel goed zou komen. En zo was het nu ook. Op straat liep ik een Fransman tegen het lijf, die zelf al in een hostel verbleef - het hostel onder de striptiis baar (da's Ests, geen idee wat het betekent). Voor 15 euro kreeg ik een plek in een dormroom - nostalgie.

Ik moest de volgende dag al vroeg op voor mijn vlucht naar Berlijn, maar ik besloot nog even de stad in te gaan, en een biertje te drinken. Ik kwam terecht in Club Havana, waar ik de eerder genoemde Fransman weer ontmoette. Alcohol is sowieso spotgoedkoop in Estland in vergelijking met Finland. Maar in deze bar kreeg je steeds het dubbele aantal. En voor twee euro ofzo had ik twee halve liters bier voor me staan. Het zal niet verbazen dat het een beetje later werd dan gepland. Maar na een paar uur slaap was ik om ongeveer acht uur 's ochtends al weer klaar voor het ontbijt. Ik vroeg me alleen hoe/wat/waar/welke taxi ik nemen moest naar het vliegveld. Ik trof echter nog een medereizigster aan die dezelfde vlucht moest hebben, en al een taxi besteld had. En zo kwam alles goed. Reizen per rugzak is geweldig; totaal zorgeloos en ik heb altijd geluk. Morgen meer over Berlijn.