2005-11-03
 
finlandia
HELSINKI - Woensdagavond. Een drukke week. Ik heb de afgelopen met name doorgebracht met het schrijven van allerlei plannen en reportages. En met het schrijven van grote hoeveelheden e-mail. Zoveel dingen te beschrijven te bediscussiëren. Wel interessant om na te denken over toekomstige producten - er is zoveel mogelijk, maar de juiste keuzes moeten gemaakt worden.

Best aardig om te lezen wat andere buitenlanders denken van Finland. Zeenix lijkt goed op weg met het ontdekken - de Finse vrouwen van de nacht... Wat een land. Curtis Poe (met een interessant verleden) heeft hele andere ideeën over Finland. En vraagt zich af waarom een land met zulke hoge belastingen toch ook het land met de grootste concurrentiekracht is. En daarbij toch ook nog #1 op de wereldwijde milieu-index. Er moet toch iets zijn dat de introverte Finnen goed kunnen, zo lijkt het... Ze hebben een aardig Wirtschaftswunder weten te bewerkstelligen, in slecht enkele decennia hebben ze aardig weten op te werken.

Maar hoe het zal gaan in de toekomst? Werkloosheid is niet zo laag met 7,2% (Nederland: 6,6%). En de concurrentie is sterk - bij Finlands belangrijkste exportproduct, hout (in diverse vormen). En bij mobiele telefoons. Maar er is hoop - de export van sperma zit in de lift.

Nou ja, en met Nederland gaat het ook al zo goed, nu Peter R. de Vries het land komt redden, met een heuse proclamatie en zelfs een testimonium. Ik kan niet echt een lijn ontdekken in de ideeën; de grondbeginselen van de partij zijn te omschrijven als "wij vinden wat Peter vindt". En omdat er bovendien slechts over een zeer beperkt aantal ondewerpen dingen geformuleerd zijn, is het totaal onduidelijk van een stem op Peter R. betekent. Nou ja, misschien veranderd dat nog. Een boekje zoals Pim dat schreef zou al een hele vooruitgang zijn.

Neem nu het plannetje 'gratis openbaar vervoer' (in het kader van filebestrijding). Details worden niet gegeven, maar de naam is al verkeerd. Het is natuurlijk helemaal niet gratis - het betekent dat het door de belastingbetaler betaald moet worden. De enige interessante groep (in dit kader) is de groep mensen die nu niet met trein naar haar werk gaat, maar dat wel doet als het gratis is. Hoe groot is die groep? Hoeveel miljarden moeten *alle* belastingbetalers ophoesten voor die groep? En hoeveel wordt verspild aan mensen die gewoon een kaartje zouden kopen? Om dan nog maar te zwijgen over de ontoereikende capaciteit in de spits... Leuk idee voor de NS, maar verder lijkt het me een nogal duur plan, dat z'n doel voorbijschiet. Zelfs in Finland is OV niet gratis.

Veel interessante software: Gaim versie 2.0 belooft veel goeds - in het bijzonder, webcam-ondersteuning, Google-Talk VOIP, UPNP (ugh!) enzovoort. En dan Synfig, een programma (sinds kort GPL) om animaties mee te maken. De screenshots zijn veelzeggend. Het is jammer dat tekenen een van de vele dingen is waarvoor ik geen enkel talent bezit...


0 Reacties:

Een reactie plaatsen


Emacs, the UberEditor Powered by Blogger